طرح تولید قوطی های فلزی
نوشته شده توسط : کاردوک

 

 

 

طرح تولید قوطی های فلزی

به طور کلی قوطی به ظرفی فلزی گفته می شود که یا به صورت یک مکعب چهار گوش و یا استوانه تولید می گردد. برای تولید قوطی ها از ورق های حلب و یا آلومینیوم استفاده می شود. کاربرد اصلی قوطی های فلزی برای نگهداری و بسته بندی مواد غذایی است و این امکان را فراهم می کند تا بتوانیم مواد غذایی را برای مدت زمان طولاتی تری نگهداری کنیم.

برای نگهداری و کنسرو انواع مواد غذایی از قوطی های فلزی با گنجایش متفاوت نیز استفاده می گردد. به همین دلیل این قوطی های فلزی در وزن های مختلفی 500 گرمی تا 5000 گرمی تولید و در اختیار واحد های تولیدی انواع کنسرو ها قرار داده می شود.

در اکثر موارد قوطی های فلزی به شکل استوانه ای با دو سطح مقطع دایره ای در قسمت کف و سر تولید می شوند. معمولا برای قسمت سر و کف این قوطی های فلزی از ورق های با ضخامت بیشتر استفاده می گردد تا در برابر زدگی و یا شکنندگی مقاومت خوبی داشته باشد.

در سطح داخلی قوطی های فلزی نیز از پوشش الک استفاده می گردد تا در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی از مواد غذایی مورد نظر نگهداری نماید.

موارد مصرف و کاربرد قوطی های فلزی

از قوطی های فلزی عمدتا به عنوان قوطی های کنسرو استفاده می شود. هدف از کنسرو سازی و استفاده از قوطی های کنسرو جهت بسته بندی مواد غذایی و افزایش طول مدت نگهداری آن ها است. تا بتوان در زمان طولانی تری از مواد غذایی در برابر فساد مراقبت کرد.

از سویی دیگر استفاده از قوطی های فلزی برای نگهداری مواد غذایی، سبب می شود که حمل و نقل و جابه جایی آن ها نیز راحت تر انجام شود و به دست مصرف کننده برسد.

بررسی کالاهای جایگزین قوطی های فلزی

در حال حاضر استفاده از قوطی های فلزی به صنعتی پیشرو در بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده است. دلیل این موضوع نیز این است که استفاده از قوطی های فلزی جهت بسته بندی مواد غذایی آسان است، استحکام بالایی دارند و در عین حال نیز از ظاهری جذاب برخوردار می باشند.

سهولت در نگهداری، انعطاف در موارد مصرف، قابلیت درز بندی مناسب، حفاظت از مواد غذایی در طولانی مدت، قابلیت بازیافت و عدم آسیب به محیط زیست و … از دیگر خواص قوطی های فلزی می باشند. این قوطی ها به دلیل تمامی مواردی که نام بردیم، توانسته اند جایگاه خاصی را در صنایع کنسرو سازی به دست آورند.

تنها محصولی که می تواند جایگزین قوطی های فلزی شود، ظروف شیشه ای می باشند؛ اما این ظروف نیز استحکام لازم را ندارند و ممکن است در حین حمل و نقل دچار آسیب و شکستی شوند.

در قوطی های فلزی درب قوطی ها به طور کامل بسته می شود و اصطلاحا درب بندی محکمی دارند. این مورد در ظروف شیشه ای چندان قابل توجه نیست.

برای نگهداری مواد غذایی ظروف پلاستیکی نیز کاربرد دارند که از نظر بهداشتی چندان مورد تایید نمی باشند. البته از نظر درب بندی نیز دقیق نیستند. بنابراین اینطور می توان گفت که برای قوطی های فلزی جایگزین وجود دارد اما چندان مناسب نیستند و کارایی قوطی های فلزی را ندارند.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

قوطی های فلزی در صنعت بسته بندی کاربرد گسترده ای دارند. در حال حاضر این صنعت از صنعت های بین رشته ای محسوب می شود که توانسته است به بازار های جهانی نفوذ پیدا کند. از طرفی دیگر استفاده از قوطی های فلزی در نگهداری مواد غذایی از میزان ضایعات محصولات نیز می کاهد.

ارائه مواد غذایی در قوطی های فلزی سبب استقبال خانواده ها از این نوع بسته بندی شده است. از سویی دیگر این قوطی های فلزی توانسته اند مشکل فاسد شدن مواد غذایی در مدت زمان کوتاه را حل کنند. چراکه بر اساس آمار در حال حاضر بخشی از مواد غذایی کشورهای جهان سومی در حدود 30 تا 50 درصد، به دلیل نبود بسته بندی مناسب فاسد می شوند؛ در حالی که این رقم در کشورهای صنعتی کمتر از پنج درصد برآورد شده است.

بنابراین رشد و توسعه صنعت بسته بندی به خصوص در حوزه کنسرو سازی و تولید قوطی های فلزی، سبب می گردد که از ضایعات کشاورزی و هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری گردد. از طرفی با بهبود وضعیت بسته بندی می توان با صادرات آن ها، ارز قابل توجهی را نیز وارد کشور کرد.

در حال حاضر قوطی های فلزی بهترین و آسان ترین روش برای نگهداری مواد غذایی می باشند. با یک نگاه ساده به اطراف نیز می توان متوجه این موضوع شد.

کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید قوطی های فلزی

کد آیسیک قوطی های فلزی مطابق با سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع شامل موارد زیر می باشد :

  • کد آیسیک قوطی کنسرو فولادی : کد 2899512351
  • کد آیسیک قوطی کنسرو آلومینیومی : کد 2899512463
  • کد آیسیک قوطی کمپوت فولادی : کد 2899512352
  • کد آیسیک قوطی نوشابه و آب میوه آلومینیومی : کد 2899512354
  • کد آیسیک قوطی کمپوت آلومینیومی : کد 2899512464

کد تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید قوطی های فلزی

از کد تعرفه گمرکی برای شناسایی و تعیین جایگاه کالا در زمان ترخیص کالا استفاده می شود و میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای ورود کالا به کشور را تعیین می کنند. در ادامه به کدهای تعرفه گمرکی مرتبط با صنعت تولید قوطی های فلزی اشاره کرده ایم :

  • کد تعرفه گمرکی قوطی کنسرو فولادی : کد 73102120
  • کد تعرفه گمرکی قوطی کنسرو آلومینیومی : کد 76129090
  • کد تعرفه گمرکی قوطی کمپوت فولادی : کد 73102120
  • کد تعرفه گمرکی قوطی نوشابه و آب میوه آلومینیومی : کد 76129090
  • کد تعرفه گمرکی قوطی کمپوت آلومینیومی : کد 7612909

دانش فنی تولید قوطی های فلزی

در گذشته و در اوایل قوطی های فلزی به صورت دستی تولید می شد و یک کارگر ماهر توانایی تولید چهار قوطی فلزی در طول یک روز را داشت. امروزه با اتوماتیک شدن خط تولید قوطی های فلزی، سرعت تولید قوطی های فلزی در خط تولید های پیشرفته به هزار قوطی در دقیقه رسیده است.

همراه با افزایش سرعت تولید قوطی های فلزی، دیگر فاکتورها شامل استحکام، اشکال و تولید آن ها در اندازه های مختلف نیز بهبود پیدا کرده است. در ادامه قصد داریم به روش های تولید قوطی فلزی بپردازیم.

روش های تولید قوطی فلزی

تولید قوطی های فلزی نیازمند مهارت و فناوری روز است. در این صنعت باید از تجهیزات و ماشین آلات با دقت بالا استفاده شود. به طور کلی برای تولید قوطی های فلزی روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

1.قوطی های فلزی دو تکه

اولین نوع از قوطی های فلزی، قوطی های فلزی دو تکه هستند که پس از طی فرایند اتو شدن ورق در قالب کشش تولید می شوند. در خط تولید قوطی های فلزی دو تکه، در مصرف مواد اولیه صرفه جویی می شود. در قوطی های فلزی دو تکه کف و بدنه قوطی ها از یک جنس می باشد. در ادامه مراحل تولید قوطی های فلزی دو تکه را شرح داده ایم :

  • برای تولید قوطی های فلزی دو تکه از ورق قلع اندود استفاده می شود که آن ها را در خط الکزنی، الک اندود می کنند.
  • ورقه های مربوط به بدنه را به شکل زیگزاگ، ساده و … برش می دهند.
  • در این مرحله ورق های قلع اندود داخل دستگاه پرس و تولید قوطی های فلزی دو تکه کششی و لبه برگردانده شده قرار داده می شوند. برش و برگرداندن لبه ها در یک مرحله انجام می گردد.

2.قوطی های فلزی سه تکه

برای تولید قوطی های فلزی سه تکه روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • قوطی فلزی با بدنه درز جوش
  • قوطی فلزی با بدنه درز جوش لیزری
  • قوطی فلزی با بدنه درز لحیمی
  • دیگر روش ها که در کشور ما متداول نیست.

در ادامه قصد داریم به مراحل تولید قوطی های فلزی سه تکه بپردازیم.

  • ابتدا ورق های قلع اندود در خط الکزنی، الک اندود می شوند.
  • قطعات بدنه قوطی های فلزی سه تکه، توسط قیچی دوبل برش داده می شوند.
  • بدنه سیلندر قوطی فلزی در دستگه بدنه ساز قرار داده می شود.
  • درز جوش بدنه از داخل توسط پودر با الک پوشانده می شود تا این قسمت را در برابر خوردگی مقاوم کند.
  • برای چسبیدن الک به سیلندر بدنه آن ها را برای پختن آماده می کنند.
  • سپس سعی می کنند به روش های موجود، لبه ها را برگردانند و بدنه را کف متصل کنند.

مواد الزم جهت پوشش قوطی

استفاده از الک برای پوشش داخلی و یا خارجی قوطی الزامی است. بسیاری از مواد غذایی فعال با قرار گرفتن در بسته بندی های فلزی، واکنش می دهند. به همین دلیل در پوشش داخلی قوطی های فلزی از یک لایه نازک الک استفاده می شود و مانع از واکنش مواد غذایی با قوطی فلزی می گردد.

با توجه به اینکه قوطی های فلزی برای نگهداری چه نوع از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند، ضخامت لایه الک مورد استفاده در پوشش داخلی این قوطی ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. معمولا الک مصرفی در داخل این قوطی های فلزی، ترکیبی از رزین و روغن های خشک شونده می باشند. این ترکیب به صورت یک لایه سفت در لایه داخلی قوطی های فلزی قرار می گیرد.

 

 

منبع: طرح تولید قوطی های فلزی




:: برچسب‌ها: تولید قوطی های فلزی، طرح تولید قوطی های فلزی، طرح توجیهی تولید قوطی های فلزی، قوطی های فلزی ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: