طرح توجیهی تولید انواع چاشنی
نوشته شده توسط : کاردوک

 

 

 

معرفی محصول | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

طرح حال حاضر، طرح توجیهی تولید انواع چاشنی می باشد که شامل انواع چاشنی ها، ادویه ها، انواع سس ها، آبلیمو و آبغوره می باشد. اما از آنجایی که پرداختن به تمامی این محصولات امری طولانی خواهد بود، از همین رو در این مقاله انواع سس ها مورد بررسی قرار گرفته است.

از انواع سس ها برای ایجاد طعم در غذاها استفاده می شود و در واقع کالایی مصرفی است که مصرف آن به صورت عام خوراکی می باشد. انواع سس های سرد و سس مایونز غالبا به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که از سس گوجه فرنگی برای طعم دادن به غذاهای گوشتی و گوست استفاده می شود. در طرح توجیهی تولید انواع چاشنی، سس های مایونز، سس سالاد، سس گوجه فرنگی و سس خردل مورد بررسی قرار گرفته است.

سس هایی که نام بردیم، بیشترین تقاضا را از سوی افراد دارند و می توان با امکانات موجود اقدام به تولید آن ها نمود. در این زمینه دیگر سس ها شامل سس فرانسوی، سس برایتون، سس تازند آیلند، سس پیکالیلی و … جایگزین سس های مایونز، سس سالاد و … می باشند؛ اما از آنجایی که فرمولاسیون تولید تمامی آن ها یکسان است؛ می توان با استفاده از امکانات موجود این سس ها را نیز تهیه نمود. در واقع متناسب با تقاضا برای محصول، می توان آن ها را از کالای رقیب به کالای قابل جانشینی تغییر داد.

1.سس گوجه فرنگی | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

این سس فرآورده ای می باشد که از گوجه فرنگی تازه و رب گوجه فرنگی و دیگر مواد افزودنی شامل نمک، سرکه، سیر، پیاز، ادویه ها و … به روش حرارتی به دست می آید و در نهایت در ظروف مجاز پر شده و نگهداری می شود.

سس گوجه فرنگی باید قرمز و خوش رنگ باشد و از ظاهری همگن برخوردار باشد به طوری که حالت دو فاز جامد و مایع در آن دیده نشود. این سس باید حتما دارای طعم و بوی مشخص گوجه فرنگی باشد و عاری از هر گونه بوی سوختگی، نامطبوع و زننده باشد.

همینطور لازم به ذکر است که سس گوجه فرنگی نباید دارای دانه و پوست باشد و ذرات حاصل از سوختگی در آن دیده نشود. عاری بودن از شن و خاک، حشرات و یا اجزای باقی مانده گوجه در سس گوجه فرنگی از دیگر ویژگی ها و ملزوماتی است که در فرآیند تولید باید در نظر گرفته شود.

2.سس مایونز و انواع سس های سرد (سس سالاد و سس فرانسوی)

سس مایونز و انواع سس های سرد دارای امولوسیون یکنواخت و نرمی هستند و مواد اولیه آن ها شامل روغن مایع نباتی، آب، تخم مرغ و یا زرده تخم مرغ و یک ماده اسیدی کننده طبیعی شامل شیر و فرآورده های آن، ادویه جات و افزودنی های مجاز خوراکی و … باشد. این سس ها با رنگ گرم مایل به سفید در حالت نیمه جامد و بدون بریدگی هستند.

3.سس خردل

سس خردل فرآورده ای نیمه جامد است که در نتیجه مخلوط شدن مواد اولیه ای شامل سرکه، شکر، نمک، پودر خردل، ادویه ها، نشاسته، روغن مایع و آب به وجود می آید.

سس های مایونز و تمامی سس های سرد، حتما باید عاری از مواد خارجی همچون گرد و خاک، حشرات، شیشه، فلز، کاغذ و … باشند. همینطور لازم است که عاری از بوی نای اکسیده شدن، بوی نامطبوع پیه آب کره، ترشیدگی ناشی از فساد و … باشند.

واحد های تولیدی مجاز به اضافه کردن رنگ خارجی و هر گونه رنگ مصنوعی به سس ها نیستند. شیشه های در نظر گرفته شده برای بسته بندی سس های مختلف نیز باید عاری از ترک خوردگی، لب پریدگی، کثیفی، زنگ زدگی و … باشد. به طور کلی نیز سس ها باید عاری از هر گونه ذرات غیر چرب بوده و در حالت دوفاز نباشند.

کد آیسیک محصول

بر اساس سیستم طبقه بندی وزارت صنایع و معادن، کد آیسیک مرتبط با طرح توجیهی تولید انواع چاشنی، کد های زیر می باشد.

  • کد آیسیک انواع چاشنی غذا و سالاد  : کد 14529551
  • کد آیسیک انواع چاشنی : کد 95921199

شرايط واردات محصول | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، برای واردات این محصول محدودیت خاصی وجود ندارد و می توان با پرداخت حقوق گمرکی اقدام به واردات آن نمود.

موارد مصرف و كاربرد | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

به طور کلی انواع چاشنی ها، دسته ای از مواد غذایی هستند که از آن ها در تهیه خوراک های انسانی استفاده می شود.

چاشنی ها به دلیل داشتن مواد مفید، از ارزش غذایی بالائی برخوردار هستند و به تمامی مواد غذایی دیگر طعم می دهند که این موضوع به معنای هر چه بهتر شدن طعم انواع خوراک های انسانی است.

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول

انواع چاشنی ها در دسته مواد غذائی دسته بندی می شوند که انسان ها در تهیه انواع خوراک ها و غذاها از آن ها استفاده می کنند.

در واقع انواع چاشنی به عنوان مکمل غذایی در طبخ و تهیه انواع خوراک انسان، کاربرد دارند و بدیهی است که می توان به جای این محصول، از کالای دیگری در تهیه غذاها استفاده کرد. بر اساس سلیقه و فرهنگ در هر مکانی، چاشنی ها نیز متفاوت هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

محصول مورد بررسی در طرح تولید انواع چاشنی، به عنوان یک ماده غذائی مهم در تهیه انواع خوراک های انسانی کاربرد دارد؛ اما در یک نگاه کلی به عنوان یک محصول دارای اهمیت استراتژیکی خاصی در داخل کشور و یا حتی در بازارهای جهانی نمی باشد.

انواع چاشنی ها صرفا یک مکمل مواد غذایی هستند که در صنعت غذا و همینطور مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

کشورهای عمده توليد کننده و مصرف کننده محصول

در زمینه تولید انواع چاشنی ها و سس ها، کشورهای چین، هند، آمریکا، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، آلمان جزو کشورهای عمده تولید کننده محصول هستند.

انواع چاشنی ها به عنوان یک ماده افزودنی غذایی هستند که در بسیاری از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.  بنابراین کاربرد محصول در مصرف توسط خانوارها و واحد های تولید کننده محصولات غذایی است.

لازم به ذکر است که الگوی مصرف خانوارها بسیار گسترده است؛ از همین رو نمی توان کشوری را به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده انواع چاشنی ها معرفی کرد.

دانش فنی و فرآیند تولید

اساس روش تولید سس های مختلف در اختلاط مواد اولیه و به وجود آوردن یک امولوسیون یکنواخت و مناسب است. معمولا برای تولید انواع سس ها به روش صنعتی از شیوه غیرپیوسته و پیوسته استفاده می شود. از آنجایی که روش غیر پیوسته آسان تر می باشد و کار ساده تری است، در طرح تولید انواع چاشنی ها توصیه می شود.

فرآیند تولید سس مایونز

برای تولید سس مایونز ابتدا باید مواد اولیه مطابق فرمولاسیون واحد توزین و سپس وارد مرحله آماده سازی شود. در نهایت تمامی مواد اولیه با یکدیگر مخلوط می شوند و پس از فرآیند هموژنیزاتور، به صورت یک مخلوط یکنواخت در شیشه های مربوطه پر و سپس بسته بندی می شود.

یکی از مواد اولیه برای تولید سس مایونز که لازم است عملیات آماده سازی بر روی آن انجام شود، نشاسته می باشد. ابتدا مقادیر مشخصی از نشاسته را وزن کرده و سپس به آن آب اضافه می کنند و سپس در دیگ های پخت دوجداره، حرارت داده می شود. زمانی که به سفتی مناسبی برسد، به مخلوط کن تحت خلاء منتقل می شود. در مخلوط کن تحت خلاء با آب، نمک، ادویه، شکر، آبلیمو و … مخلوط می شود در مراحل بعدی نیز تخم مرغ و روغن نیز به این مخلوط اضافه می گردد.

مهم ترین مرحله اختلاط مواد اولیه زمانی است که روغن به آن اضافه می شود. در این مرحله لازم است که دور موتور تحت کنترل باشد و روغن به تدریج به مواد اولیه اضافه گردد. ریختن تدریجی روغن در این مخلوط و هم زدن های متوالی سبب می شود که نتیجه ترکیب آب و روغن، یک امولوسیون طبیعی باشد. به منظور تعلیق گلبول های چربی در آب یا قطرات آب در چربی، از امولسفایر استفاده می شود. بدون استفاده از امولسفایر، سس مایونز به دو فاز جداگانه آب و روغن تبدیل می شود..

امولسیون مایونز با استفاده از زرده تخم مرغ، مستحکم می شود؛ ترکیبات فعال زرده تخم مرغ که فسفولیپیدها هستند که مهم ترین قسمت آن لستین نام دارد. لستین ها دارای ساختاری مشابه با چربی ها هستند اما در ساختمان آن ها اسید فسفریک وجود دارد. مهم ترین قسمت آن، در واقع قسمت انتهای باردار و یا پلار (مثبت و منفی) و قسمت بدون بار و یا غیرپلار است. بخش باردار آب دوست و یا هیدروفیل است و تمایل به حل شدن در آب دارد. بخش بدون بار چربی دوست است و تمایل به حل شدن در چربی دارد. زمانی که امولسیفایر در آب و روغن وارد می شود، این دو ماده به صورت دائمی با یکدیگر مخلوط می شوند.

در صورتی که روغن بیش از اندازه در آب مخلوط شود، تبدیل به قطرات کوچکی می شود. قسمت غیرپلار مولکول های لسین با قطرات کوچک روغن تطبیق داده می شوند و انتهای پلار ها در قطرات آب فرد می روند. در چنین شرایطی اطراف قطرات روغن به وسیله سطحی از شارژ الکتریکی احاطه می شود و قطرات به جای تمایل به جذب و یا جدا شدن به صورت یک لایه چربی دفع می شوند. از همین رو امولوسیون مستحکم می شود.

پس از تشکیل امولوسیون، مخلوط ایجاد شده به وسیله هموژنیزاتور یکنواخت می گردد. بعد از یکنواخت شدن نیز به وسیله دستگاه های پر کن، بسته بندی شده و به انبار منتقل می گردند. لازم به ذکر است که PH سس مایونز کمتر از 4.5 است به همین دلیل نیازی به پاستوریزه کردن ندارد. مراحل تولید سس مایونز به اختصار شامل موارد زیر است :

  • آماده سازی مخلوط نشاسته و آب
  • دیگ پخت + آب
  • مخلوط کن تحت خلاء (اضافه کردن نمک، آبلیمو،ادویه، شکر، روغن)
  • هموژنيزاتور
  • پر کردن و در بندی
  • انبار سرد

فرآیند تولید سس سالاد | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

برای تولید سس سالاد، ابتدا آب، نمک، شکر، آبلیمو و تخم مرغ را در مخلوط کن تحت خلاء قرار می دهند. پس از اینکه فرآیند مخلوط شدن این مواد اولیه به پایان رسید، به تدریج روغن را به آن اضافه می کنند و در نهایت نیز نشاسته آماده شده به مخلوط مواد اولیه اضافه می شود.

سپس سس مایونز بر اساس فرمولاسیون واحد تولیدی، کم کم به مخلوط اضافه می شود و پس از اضافه کردن ادویه ها، فرآیند هموژنیزاتور انجام می شود. بعد از یکنواخت شدن نیز به وسیله دستگاه های پر کن، بسته بندی شده و به انبار منتقل می گردند. لازم به ذکر است که PH سس سالاد کمتر از 4.5 است؛ به همین دلیل نیازی به پاستوریزه کردن ندارد. مراحل تولید سس سالاد به اختصار شامل موارد زیر است :

  • نشاسته + آب در دیگ پخت = خمیر نشاسته
  • خمیر نشاسته + ( سس مایونز آماده+ آب نمک+ شکر+آبلیمو+ روغن+ ادویه + تخم مرغ ) در مخلوط کن خلاء
  • هموژنيزاتور
  • پر کن و در بندی
  • بسته بندی نهایی
  • انبار سرد

فرآیند تولید سس گوجه فرنگی

به منظور تولید سس گوجه فرنگی (کچاپ) از گوجه فرنگی های خام استفاده می شود که لازم است مراحل شستشو، خرد کردن، تلغیظ و … بر روی آن ها انجام شود.

پس اینکه گوجه فرنگی ها مراحل فوق را گذراندند و به غلظت مناسب رسیدند، لازم است که دیگر مواد اولیه شامل سرکه، پودر پیاز، ادویه ها و … به آن اضافه شده و مخلوط گردد. لازم به ذکر است برای تولید سس گوجه فرنگی می توان از رب نیز استفاده کرد. مراحل تولید سس گوجه فرنگی به اختصار شامل موارد زیر است :

  • رب گوجه فرنگي با بريكس 28
  • پياز + ادويه + صمغ + شكر + آب + مواد نگهدارنده در دیگ بخت دوجداره
  • پر کن و در بندی
  • پاستوريزاسيون
  • بسته بندی نهایی
  • انبار سرد

فرآیند تولید سس خردل | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

برای تولید سس خردل، مواد اولیه مطابق با فرمولاسیون واحد تولیدی وزن شده و به مخلوط کن تحت خلاء منتقل می شود. در این مرحله آب، شکر، نمک، سرکه و پودر خردل همراه با ادویه جات به آن اضافه می شود.

مخلوط ایجاد شده در مخلوط کن تحت خلاء هم زده می شوند و سپس روغن نیز به تدریج به آن اضافه می گردد. مخلوط حاصله به دیگ پخت دوجداره منتقل می شود و پس از حداکثر ده دقیقه پخت، طی فرآیند هموژنیزاتور یکنواخت می گردد.

در نهایت نیز به وسیله دستگاه های پر کن، پر می شود و از تونل پاستوریزاسیون عبور می کند و پس از اتیکت زنی آماده عرضه به بازار خواهد بود. مراحل تولید سس خردل به اختصار شامل موارد زیر است :

  • مواد اولیه + خمیر نشاسته +روغن
  • مخلوط کن تحت خالاء
  • ديگ پخت دو جداره
  • هموژنيزاتور
  • پرکن و درب بندي
  • پاستوريزاتور
  • بسته بندي نهايي
  • انبار سرد

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز | طرح توجیهی تولید انواع چاشنی

بد نیست بدانید که طی سال های اخیر تکنولوژی تولید انواع چاشنی در کشورمان بومی شده است؛ به همین دلیل شرکت های متخصص داخلی در زمینه طراحی کارخانه ها، ساخت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در خط تولید انواع چاشنی ها فعال می باشند. از همین رو تمامی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید انواع چاشنی از طریق منابع داخلی قابل تامین می باشد. از مهم ترین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید انواع چاشنی ها و سس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دستگاه ميكسر هموژن سس مایونز 250 کیلویی
  • وان ضد عفونی و آبگیری تخم مرغ تمام استیل
  • میز آبکشی نهایی تمام استیل
  • میز آماده سازی تخم مرغ تمام استیل
  • میز مخصوص تخم مرغ شکنی تمام استیل
  • مخزن ذخیره تمام استیل 300 لیتری جهت ذخیره روغن
  • مخزن ذخیره 1 تنی تمام استیل جهت دپوی سس مایونز
  • مخزن ذخیره 1.5 تنی تمام استیل همزن دار جهت تولید کچاپ
  • وان مخصوص تخلیه حلب روغن 77 لیتری با پمپ انتقال
  • مخزن آماده سازی کچاپ 300 لیتری تمام استیل
  • دستگاه پخت دوجداره تمام استیل جهت تولید سس سرد و کچاپ
  • دستگاه پاستوریزاتور تمام استیل با سیستم آب گرم 2 تنی
  • وان سرد از جنس گالوانیزه دارای رولیم آلومینیومی
  • مخزن آب گرم با مبدل حرارتی تمام استیل 1000 لیتری
  • دستگاه پر کن اتومات جمهت ظروف شیشه
  • دستگاه پر کن اتومات جهت تولید ظروف پت
  • میز ترافیک شیشه و پت تمام استیل
  • نوار دربندی 2 متری تمام استیل
  • تونل شرینگ بخار تمام استیل
  • تابلوی فرمان داخل سالن
  • دستگاه پر کن ساشه (تک نفره)

در این طرح به برخی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی نیز نیاز می باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • اتوکلاو آزمایشگاهی
  • ترازوی دقیق
  • پی اچ متر دیجیتال
  • میکروسکوپ
  • کلنی کانتر
  • یخچال
  • محیط های کشت مختلف
  • میزهای کار
  • قفسه ها
  • دستگاه های استریل کننده شیشه ای
  •  و …

خدمات قابل ارایه کاردوک به طرح‌ها و واحدهای تولید کننده

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید. از جمله خدمات مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصی  توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

منبع: طرح توجیهی تولید انواع چاشنی




:: برچسب‌ها: طرح توجیهی تولید انواع چاشنی ,
:: بازدید از این مطلب : 272
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: